Partners - Revista Asociatiilor Profesionale, Patronale și Antreprenorilor

România va avea primele clustere de turism pentru tineri

Publicat de Raluca Răducu pe 09.07.2014.

Florin Jianu, ministrul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Mediul de Afaceri şi Turism a anunţat recent că România şi-a luat angajamentul să fie prima ţară din lume care va dezvolta un cluster pentru turiştii tineri.

Clusterele în turism sunt definite ca asocieri de actori locali, instituţii şi companii, care aparţin acestui domeniu şi care au ca obiectiv comun promovarea turismului românesc la nivel local sau regional. În ceea ce priveşte beneficiile, clusterele au în primul rând efecte pozitive asupra economiei locale şi un impact major asupra forţei de muncă. Totodată, ele aduc o serie de avantaje pentru lanţurile de furnizori, dar şi avantaje economice directe la bugetul local.

În prezent, în România există circa 52 de clustere, dintre care șapte de turism.

 „Din această toamnă, România va fi prima ţară din lume care va crea un cluster pentru tineri, pentru că tinerii reprezintă peste o treime din totalul turiștilor la nivel mondial și sunt categoria cea mai dinamică. Ţara noastră o să se poată poziționa în această competiție globală de atragere a turiștilor ca o destinație favorabilă tinerilor”, a declarat ministrul Florin Jianu.

Prin creşterea numărului de clustere în turism, Ministerul pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri şi Turism are în vedere atragerea mai eficientă a fondurilor europene. Finanţările pot fi accesate din fondurile Comisiei Europene, prin Programul de Competitivitate, dar şi prin programul de cooperare teritorială Interreg.

Cu ocazia lansării programului "Clusterele în Turism: dezvoltarea sustenabilă a identităţii locale" reprezentantul Ministerului IMM, Mediului de Afaceri şi Turism, vorbeşte despre modul în care se va concretiza acest proiect:

 Am lansat astăzi  public această politică de susținere a înființării de clustere. Vom merge în fiecare regiune de dezvoltare a țării și vom aduce la un loc actorii locali. Vom fi cei care vor susține politica de clustere locale în care Ministerul IMM-urilor să fie catalizator", a declarat ministrul IMM-urilor. 

De asemenea, vicepreşedintele Autorităţii Naţionale de Turism (ANT), Mirela Matichescu a spus că se aşteaptă ca numărul clusterelor să crească după ce autorităţile au început să promoveze acest sistem de asociere.

"Vrem să avem cel puţin un cluster pe judeţ, care să contribuie la dezvoltarea zonei şi să aibă propriile produse turistice şi propria strategie. Dorinţa noastră şi discuţiile cu MDRT ar fi ca aceste clustere să atragă finanţare europeană", a adăugat oficialul ANT.

Aceasta a afirmat că astfel se vor putea atrage fonduri care să ducă la promovarea şi dezvoltarea zonelor respective.

Potrivit datelor obţinute de Organizaţia Mondială a Turismului, 1,75 milioane de turişti au venit în România în anul 2013, cu 3,7% mai mult faţă de 2012. Potrivit directorului organizaţiei, Isabel Garrana, această cifră este rezultatul dezvoltării clusterelor în domeniul turistic, care a ajutat în special mediul privat.

"Companiile care fac parte dintr-un cluster câştiga vizibilitate internaţională", a explicat oficialulOrganizaţiei Mondiale a Turismului,.

În prezent, în ţară există un cluster de turism în Bucovina şi un altul, cel mai recent - înființat de Asociația Națională de Turism Rural, Ecologic și Cultural (ANTREC) - în zona Dunării.

Departamentul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Mediul de Afaceri şi Turism (DIMMMAT) prin Direcţia Generală pentru IMM şi Cooperaţie a mai organizat pe data de 23 iunie a. c evenimentul oficial de lansare al Programului România HUB în Bucureşti, iniţiativă a cărui obiectiv vizează crearea unei platforme comune dedicate antreprenoriatului, reunind sub aceiaşi siglă actori guvernamentali, neguvernamentali, precum şi instituţii de învăţământ şi companii.

La lansarea clusterului de tineri și-a anunțat deja participarea secretarul general al Organizației Mondiale a Turismului, Taleb Rifai, precum și alți invitați din toată lumea.

Raluca Răducu

Cuvinte cheie: Departamentul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Mediul de Afaceri şi Turism, Programul România HUB, Clustere în turism

Despre Raluca Răducu

Aflată la începutul carierei în arta jurnalismului, dar având o deosebită atracţie către acest domeniu, Raluca Răducu face parte din categoria celor care veghează ca misiunea presei să nu fie deturnată de la obiectivele sale. Prezentând informaţiile cu acurateţe şi tratând fiecare subiect în profunzimea sa, reuşeşte să relateze faptele fără a încălca principiile etice ale jurnalismului.  

„Nu exista lege mai mare în jurnalism decât aceea de a spune adevarul şi de a înşela diavolul.”  Walter Lippmann

Comentarii