Partners - Revista Asociatiilor Profesionale, Patronale și Antreprenorilor

“Descoperă Maramureşul” cu KRISTAKIS TRAVEL

Publicat de Emil Stanciu pe 09.01.2016.

Transilvania, în general, şi Maramureşul, în special reprezintă singura regiune dintr-o ţară a UE evidenţiată în topul „destinaţiilor emergente” din 2016, recent difuzat de CNN. „Cele mai bune poveşti vin de pe drumurile mai puţin bătătorite”, precizează ferm jurnaliştii CNN. Recent am beneficiat de programul special al Agenţiei KRISTAKIS TRAVEL, “Descoperă Maramureşul”. Cinci zile de cunoaştere şi bucurie in inima Maramureşului.

Cinci zile de întâlniri cu tradiţii, meşteri populari, obiceiuri, obiective turistice laice şi religioase, cu monumente UNESCO. Puşa Jakab si Cristian Jakab, mamă si fiu si-au unit forţele pentru a arata o altă faţă a Maramureşului. Un loc fascinant, unde viaţa parcă s-a oprit în loc. Poţi trăi întreg şi complet sentimentul că eşti intr-un muzeu viu.

Departe de lumea dezlănţuită, maramureşenii au fost nevoiţi să folosească doar resurse locale pentru a-şi asigura traiul. Şi acestea au fost folosite cu parcimonie. Bucătăria locală, completă, aburindă şi gustoasă, păstrată în registrul tradiţional, este printre principalele imbolduri turistice. Alternanţa anotimpurilor este clar definită, dezvăluind ritmurile ancestrale. Timpul este riguros eşalonat de repere astronomice şi naturale, dar mai ales de simbolistica religioasă. Sărbătorile se ţin cu sfinţenie, fiind o bună ocazie de solidarizare şi o expresie a unei coeziuni cimentată în secole. Obiceiurile pascale, cele de Crăciun şi Anul Nou, mulţimea serbărilor şi hramurilor sunt ocazii minunate de a surprinde pe viu frumuseţea oamenilor şi a straielor populare.

 

De la cusătura fină a iilor la cergi şi cojoace, de la îmbinarea clopului la ştergare şi năframe, meşterii şi mai ales măiastrele au păstrat straiul tradiţional la mare preţ, cosând pe fond alb în roşu viu, iarăşi şi iarăşi aceleaşi modele geometrice cu înţelesuri adânci. Casele tradiţionale din Maramureş din lut şi lemn, cu o formă vag piramidală, ergonomice, robuste, dominând curţi vii, pline de păsări agitate, câini şi copii sunt un model de simplitate şi firesc.

 

Forţa râurilor Iza, Mara, Vişeu şi ale afluenţilor a fost folosită pentru a pune în mişcare zbaturile morilor, dar şi ale pivelor, batozelor, joagărelor. Vâltorile de lemn - maşini de spălat naturale – sunt în continuare frecvent folosite de numeroase gospodării, iar instalaţiile hidraulice tradiţionale din satele Sârbi şi Călineşti sunt ingenioase, fotogenice şi unice în Europa. Gospodăria lui „Gheorghe Opriş. Creator popular. Sârbi – Maramureş” este un ultraingenios micro-combinat casnic ad hoc, compus din moara cu zbaturi, vâltoare, batoză, toate făcute cu mâna sa de acest moroşan fac totum renascentist. Cele mai pitoreşti sate ale regiunii preţuit ar putea fi: Botiza, Ieud, Poienile Izei, Budeşti, Breb şi Vişeul de Sus, dar şi Preluca Nouă, Deseşti, Sârbi, Hărniceşti şi Hoteni.

Din păcate, acest univers care ţine de patrimoniul civilizaţiei umane este în pericol. Globalizarea a adus religii, straie, materiale de construcţii, obiceiuri şi măsuri noi. Bisericile de lemn, modeste, făcute pe măsura omului sunt abandonate în favoarea templelor… moderne. Casele străbunilor, dacă nu sunt lăsate în părăsire sau demolate, devin, în cel mai bun caz, anexe ale noilor imobile de locuit terne. Asociaţii şi fundaţii revoltate încearcă să abată cursul schimbării prin puterea exemplului, restaurând şi remodelând în spiritul locului, cât nu e prea târziu.

 

Cei care caută şi altceva în afară de tradiţie pură, pot vizita staţiuni, mici oraşe, se pot plimba pe la stâne, cu sania cu clopoţei sau cu o mocăniţă. Temerarii pot lua în piept aerul tare al înălţimilor Rodnei, pot plonja cu o parapantă de pe Creasta Cocoşului sau pot iscodi culmile domoale ale Munţilor Maramureşului, protejate de statutul de parc naţional. Iubitorii de apă pot înota în lacuri sărate apărute în urma surpării vechilor saline, unele antice, din Ocna Şugatag.

 

Maramureşul este unul dintre puţinele locuri în care te poti întâlni cu tradiţia şi sufletului neamului . Undeva, la confluenţa dintre Mara şi Iza, se află Vadul Izei. Lemnul, belşug al vieţii în aceste locuri, este materialul principal din care sunt construite spaţiile de locuit, unelte şi obiecte de artă. La tot pasul se pot vedea minunile de lemn, bogat şi meticulos sculptate, cu forme şi simboluri sacre – renumitele porţi maramureşene. Adevărate arcuri de triumf ale vieţii, ele delimitează viaţa familiei de sat. Intrând prin aceste porţi pătrunzi în universul intim al gospodăriei. În spatele unei astfel de minuni descoperim cu încântare “Casa Borlean” .

Oare ce este mai uimitor: o gospodărie tradiţonală, o casă ţărănească unde poţi locui – plină de obiecte din vechime, un atelier în care gazda pictează icoane pe sticlă, un muzeu cu tot felul de obiecte folosite cu mulţi-mulţi ani în urmă în gospodărie etc. Totul este ca şi cum ai fi suspendat în timp undeva, cândva, în trecut.

Un loc unde au trăit, s-au bucurat, au suferit oamenii locului. Un spaţiu organizat după modelul local, îngrijit şi conservat cu drag şi respect pentru tradiţie. Fiecare obiect, indiferent de materialul din care este confecţionat sau de destinaţia sa este plăcut ochiului. Delicateţea şi puritatea sufletului se simt în tot ce este acolo.

 

Te întorci în timp văzând camerele cu lambriuri din lemn sculptat, cergi pufoase şi luxoase, ştergare migălit lucrate. Timpul nu mai există, eşti atunci – în acel moment domestic de acum sute de ani. Totul în acord cu natura, cu locul, cu oamenii. Moment de graţie, undeva, în trecut, aşteptând dintr-o clipă în alta să intre gospodina casei pentru a aşterne masa îmbelşugată oferită oaspeţilor. În curte, copiii alergă veseli, jucându-se cu mâţele. Undeva, în spatele casei, se sparg lemnele pentru foc, iar într-un colţ retras, în atelierul improvizat, artistul casei exprimă recunoştinţa şi bucuria vieţii, aşternând pe sticlă un poem închinat Divinităţii.

 

Fascinaţia icoanelor pe sticlă realizate de Ioan Borlean, gazda acestui loc de vis, este puternică. Aminteşte de Şcoala de la Nicula, prin colorit şi tuşa pensulei. Icoanele pe sticlă sunt o tradiţie a meşterilor populari, care au învăţat meşteşugul copiind icoanele aduse de alţii. Totuşi, la Ioan Borlean culoarea este modernă şi spontană. Modalitatea de reprezentare a figurilor biblice te face să trăieşti din plin inocenţa, naivitatea şi curăţenia copilăriei. Umbra şi lumina sufletului uman sunt intens reprezentate în exprimarea artistului. Înger şi demon, într-o completare firească, dau unicitatea şi unitatea fiinţei umane. Într-o juxtapunere unică a formei, culorii şi tehnicii, artistul reuşeste să redea în ulei transparenţa şi delicateţea culorilor de apă. Înfăţişarea omenească a Divinului în diversele sale forme, este naivă. Îmbinarea cu simbolismul local face ca icoanele să transmită spiritul şi energia locului şi a oamenilor.

Privind icoanele, un sentiment de înălţare şi comuniune cu Divinul te copleşeşte. Dominanţa cromatică este de alb, negru şi roşu, fundamentale şi specifice pentru Maramureş; Divinitate, Mama-Pământ şi Pasiune! Alb, negru şi roşu se regăsesc în toata arta Maramureşului, de la portul popular la obictele artizanale şi sunt reprezentative pentru sufletul şi spiritul celor de aici.

Reprezentativă este şi călătoria artistului prin lumea icoanelor. Icoane simple, cu un singur personaj, mergând până la icoane cu compoziţii complexe şi pe diverse niveluri. Icoane mici, icoane mari, tripticuri. Un traseu prin emoţii şi sentimente complexe. O lacrimă curge în faţa “Maicii Domnului cu pruncul Iisus” amintind de minunea “icoanei care plânge” de la Mânăstirea Nicula. Poţi simţi începuturile existenţei cu “Adam şi Eva”, eşti protejat cu “Iisus şi Ceata îngerilor”, trăieşti bucuria “Învierii lui Iisus”, suferi la “Căderea îngerilor”, ştii că poţi învinge orice cu "Sfântul Gheorghe" alături.

 

Arta populară este în fiecare colţ al locului, în fiecare obiect. Experimentezi cu toată fiinţa expresia "românul s-a născut artist". Forma, culoarea, textura s-au îmbinat într-un act unic pentru a onora şi slăvi viaţa. Un strop de frumuseţe şi de suflet puse în orice obiect au dat şansa omului să meargă mai departe, chiar în momentele grele.

Nuşa Bugeac

Emil Stanciu

Foto: Octav Drăgan

 

Cuvinte cheie: Maramures, icoane, KRISTAKIS TRAVEL,

Comentarii