Partners - Revista Asociatiilor Profesionale, Patronale și Antreprenorilor

Cum ne pregătim copiii şi tinerii pentru a găsi şi menţine un loc de muncă în societatea de mâine?

Publicat de redactia partners pe 27.06.2016.

Care sunt competentele de bază (cele de muncă, generale, nu cele profesionale) care vor fi cerute unui angajat în viitor?

Liderii mondiali au identificat 10 competențe de muncă cerute în viitor fiecărui angajat.

Numai că aceste competente nu sunt comportamente independente, ci de fapt sunt o îmbinare eficientă a unor pachete de competențe sau abilități ce pot fi câștigate și cultivate, dacă avem grijă, citim pe pagina de socializare a Centrului de Formare Continuă şi Evaluarea Competentelor în Asistenta Socială – CFCECAS.

Iată care sunt cele 10 competențe de care vor avea nevoie la locul de muncă, după anul 2020, conform CFCECAS:

  1. Gândirea flexibilă – adică acea capacitate de a renunţa la acţiunile ineficiente şi de a rezolva problemele în alt mod care să ducă la rezultatele dorite, capacitatea de a aborda strategii noi cu uşurinţă, de a vedea situaţia în dezvoltare şi a prezice rezultatul diferitelor variante, capacitatea de a selecta informaţia şi a găsi soluţii rapide, utilizând o diversitatea de abordări;
  2. Negocierea – adică acea capacitate de a găsi soluţiile în care ambele părţi câştigă, capacitatea de a crea un compromis care să avantajeze ambele părţi, excluzând impunerea punctului de vedere asupra celorlalţi;
  3. Orientarea spre servicii atunci când munca ta implică o altă persoană (din interiorul echipei sau dintre beneficiarii/clienţii serviciului) – adică acele competenţe care facilitează oferirea celui mai bun serviciu, utilizând resursele existente, într-un timp cât mai scurt. Aceasta înseamnă să acţionezi proactiv şi să ai capacitatea de a observa deopotrivă detaliile şi ansamblul, adică să lucrezi astfel încât să fie evitată apariţia problemelor, să menţii persoana informată asupra modului de derulare a procesului de rezolvare a unei probleme pe care o are, să ai capacitatea să foloseşti informaţiile pe care le ai în cel mai eficient mod şi să te asiguri că serviciul oferit are impactul pe care l-ai planificat;
  4. Capacitatea de a discerne şi a lua o decizie – adică un pachet complex de competențe interconectate, cum ar fi: capacitatea de a percepe şi distinge detaliile unei situaţii, capacitatea de a urma un proces cognitiv de analiză şi selectare de concluzii, capacitatea de a formula o opinie sau de a face o distincţie critică asupra ideilor, oamenilor sau situaţiilor, capacitatea de a evalua, compara şi delibera;
  5. Inteligența emoţională – adică acea capacitate de a gestiona propriile emoţii şi de a identifica în mod corect emoţiile celorlalţi, conştientizarea stărilor interioare şi interactivitatea socială eficientă;
  6. Coordonarea cu ceilalţi – adică acea capacitate de a-ţi organiza propria activitate prin corelarea acesteia cu echipa din care faci parte, capacitatea de a face faţă obstacolelor şi de a menţine activitatea în mişcare spre atingerea obiectivului, separarea sarcinilor şi corelarea lor cu munca celorlalţi colegi relevanţi pentru fiecare sarcină la un moment dat, capacitatea de a prioritiza activităţile astfel încât să asigure derularea logică, fluidă în raport cu întregul flux convenit cu echipa din care faci parte;
  7. Capacitatea de a administra relaţiile cu oamenii – adică acea capacitate de a asigura maximizarea eficienţei şi productivităţii interacţiunii cu ceilalţi pentru beneficiul tuturor;
  8. Creativitatea – capacitatea omului de a realiza noul, sub diferite forme, de a releva aspecte deosebite, necunoscute ale realităţii, de a elabora căi şi soluţii originale de rezolvare a problemelor şi a le exprima în forme personale inedite;
  9. Gândirea critică – adică acele competenţe care susţin un proces mental de analiză şi evaluare a unei idei sau situaţii, capacitatea de reflecţie, de conexiune logică între idei şi argumente, de a înţelege relevanța unor informaţii sau cunoştinţe şi de a construi argumente noi, precum şi capacitatea de a distinge între fapte, opinii şi judecaţi;
  10. Rezolvarea problemelor complexe – adică o utilizare îmbinată a tuturor celorlalte competențe de mai sus.

 

Dotați cu aceste abilități, tinerii noștri vor avea mai multe șanse de a-și găsi locul de muncă la care au visat și de a fi valorizați și răsplătiți pentru a duce o viață nu doar decentă, ci sub semnul prosperității.

Cuvinte cheie: Centrul de Formare Continuă şi Evaluarea Competentelor în Asistenta Socială – CFCECAS. competențe, abilităț, negociere

Despre redactia partners

Jurnalisti cu experienta si tineri plini de idei, creativi si  profesionisti.

Alltfel de presa, profesionistă și obiectivă,  mai aproape de antreprenori, de ONG-uri, de  economia reală și de societatea civilă...deci, de oameni. Şi asta face diferenţa.

 

Comentarii