Partners - Revista Asociatiilor Profesionale, Patronale și Antreprenorilor

Viața de artist și piața artei în România, văzute de un artist de succes: Carmen Poenaru

Publicat de Sorina Voica pe 16.05.2014.

 Piața artei din România, pare să fie în plină adolescență, când apar și semne de devenire, uneori chiar spectaculoase, după cum susțin optimiștii.

“Unii ar spune că este o piaţă bună: cei care cumpără ieftin sau care vând în marile case de licitaţii. Pentru artiști, e vorba şi de norocul personal, nu doar de pregătire sau de cât de bun artist eşti. Poţi să fii extraordinar, dar publicul să nu poată intra în rezonanţă cu tine” declară Carmen Poenaru, pictorița din Bacău, a cărei valoare artistică este confirmată de contemporaneitate.

 Carmen Poenaru este una dintre artistele care au realizat Podurile europene, din cadrul Expoziţiei Internaţionale de Artă Plastică Feminină Contemporană, organizată de Asociaţia Femeilor Creatoare în Artă Plastică, în inima capitalei României, la Galeriile Senso. Carmen Poenaru a expus șapte lucrări create în două tabere din 2012 - 2013, la care a participat, organizate și sponsorizate de Fundaţia Fildas Art, alături de Farmaciile Catenă, prin Programul Catena pentru Artă.

Am dorit să intrăm în secretele creației lui Carmen Poenaru, artistă care a beneficiat de un număr impresionant de burse, care a expus în numeroase expoziții naționale și internaționale și, ale cărei opere se găsesc acum în colecții publice și private din România (Banca Națională a României, Uni Credit Tiriac Bank), India (Muzeul Național de Artă Modernă - Bangalore), Elveția, Finlanda, SUA, Franța, Italia, Spania, Grecia, Norvegia, Republica Moldava, Germania, Australia.

Carmen Poenaru ne-a vorbit despre cele două tabere de creație de la malul Mării Negre, din Eforie Sud,” un spaţiu foarte frumos, special amenajată pentru lucru; ni s-au pus la dispoziţie pânze, culori şi o stare de spirit excelentă. E foarte important să fii în tabără şi să ai ocazia să întâlneşti artiști. Am avut privilegiul să întâlnesc artiste din Germania, Bulgaria, Olanda, care în prima ediţie au creat lucrări diferite de cele din a doua tabără. Extraordinar, fiecare a venit cu ceva nou!”, a spus artistă. În prima etapă artistă și-a propus să exalte culoarea, lumina şi soarele, date de starea de spirit: toate cele patru lucrări se numesc vibraţii: culorile sunt foarte puternice și chiar suprafaţa este vibrată, pentru că a folosit block-printuri indiene care au dat un plus de vibraţie.

“În tabăra a două am avut o stare mai meditativă, mi-am propus să renunţ la agitaţia culorii şi să merg într-o zonă mai liniștită, inspirată de prundişul de la malul mării, de stânci şi de mişcarea apei. Am folosit mijloace noi de expresie, kituri care m-au ajutat să dau volum pânzei şi să creez structuri aproape sculpturale, pentru că asta mi-a inspirat stânca şi apa, liniştea apei şi vibraţia stâncii”, a spus Carmen Poenaru, vizibil transpusă.

Cât de important este dialogul între artişti Carmen Poenaru:

“Dialogul cu alți artiști este foarte important, mai ales când ai norocul să vii în contact cu oameni de o calitate deosebită. Eu am avut noroc să fac parte dintr-o echipă extraordinară, artiste care, fiecare în felul ei, a avut ceva important de spus şi aceasta este cea mai bună comunicare care se crează între artişti. Și asta îţi crează o foame de lucru extraordinară şi ai sentimental că nu ai timp, că ai vrea să spui mai mult. Nu e concurenţă, ci o stare de a spune cât mai mult într-un timp cât mai scurt.”

Inevitabil, am ajuns și la subiectul finanțării artei. Cine și cum este finanțată arta în România?

Arta nu poate supravieţui decât cu ajutorul oamenilor care o pot finanţa. Artă este scumpă pentru artist, pentru cel care o creează: ea trebuie susţinută pentru că este, de fapt, un lux, pe care artistul şi-l permite sau nu. În toate timpurile artă a fost sprijinită de regi, împăraţi, de oameni cu bani. Altfel, arta n-ar exista. Am avut norocul să întâlnesc asemenea oameni de-a lungul carierei. Este foarte important nu numai să creezi, să fie achiziţionate, te ajută să te dezvolţi. Când vinzi lucrările, ai o stare foarte bună care îţi permite să ridici ştacheta, să creşti pretenţiile faţă de tine însăţi şi la următoarea expoziţie eşti din ce în ce mai responsabil şi mai serios, pentru că nu vrei să-i dezamăgeşti pe oamenii care au crezut în tine. Şi asta te face să mergi înainte”.

Aici intervine şi norocul personal, nu doar calitatea de artist: “Succesul la public depinde de mai mulţi factori și are mai multe nuanţe. Dacă pictezi bine nu înseamnă automat că vei fi foarte apreciat sau că lucrările tale se vor vinde în perioada vieţii tale. Se poate foarte bine să nu se vândă deloc nici după ce mori... este vorba şi de un destin personal.

Eu cred, însă, că este important să-ți fii fidel ţie însuţi. Când eşti onest cu tine însuţi şi creezi ceea ce simţi şi eşti corect, nu neapărat să încerci să vezi cum merge piaţa și ce se vinde.. În creaţie trebuie să-ţi iubeşti sufletul şi să fii onest cu tine însuţi. Dacă va fi apreciat nu contează în momentul lucrului. Cât lucrezi, trebuie să fii împăcat, să ai acea linişte sufletească”. 

Foto : ArtsLant - Carmen Poenaru/artists/show/71600-carmen-poenaru

Sorina Voica

Cuvinte cheie: dialogul cu alți artiști, piața de artă, valoare artistică

Despre Sorina Voica

Cu o experien'ță de peste 15 ani în presa economicădin România, de limbă română și engleză, Sorina Voica a avut șansa unor colaborări cu numne de referință în peisajul media autohton și a unor întâlniri-reper cu personalități ale vieții socio-economice din România sau care au vizitat România,

Jurnalismul este o misiune de onoare în slujba cunoașterii, dezvoltării spiritului natreprenorial și al trezirii conștiințelor"

 

Comentarii