Partners - Revista Asociatiilor Profesionale, Patronale și Antreprenorilor

Lecţia crizei economice: cea mai bună politică administrativă se bazează pe satisfacţia angajaţilor

Publicat de Silviu Popa pe 07.04.2014.

Printre principalele obiective ale companiilor din Europa Centrală şi de Est,  în perioada 2014-2016, se numără implicarea profesională şi motivarea angajaţilor.

Pe o piaţă care încearcă să revină la dinamismul de dinainte de criză, companiile au mare grijă de angajaţii lor sau, mai exact, de devotamentul acestora faţă de firmă. Astfel, Best Employers Study (BES) realizat în Europa Centrală şi de Est (CEE) de către Aon Hewitt, liderul mondial pe probleme de resurse umane, a arătat că implicarea profesională (engagement) şi motivarea angajaţilor va juca un rol strategic în următorii 3 ani. 

Studiul, realizat în 2013, arată că 69% din cei peste 2600 de top manageri respodenţi consideră că cea mai bună politică administrativă este cea bazată pe gradul de satisfacţie al angajaţilor. Informaţiile au fost colectate de la mai mult de 430 de organizaţii din regiunea CEE, din toate domeniile.

Edward Stanoch, liderul Aon Hewitt în Europa, susţine că cei mai importanţi factori care determină nivelul de engagement sunt Salariul şi Beneficiile. Situaţia economică precară din ultima perioadă a dus la o depreciere a acestor două variabile, fapt ce a determinat o scădere a engagement-ului. Stanoch a declarat că „angajaţii sunt mulţumiţi în cel mai mare grad de Mediul de lucru şi de Colegi şi sunt foarte nemulţumiţi de Salariu şi de Oportunităţile de dezvoltare a carierei”.

Ungaria şi Cehia au înregistrat cel mai ridicat nivel al implicării profesionale a angaţilor din regiunea CEE, în 2013. Mergând spre est, rata devotamentului faţă de companie scade, iar Polonia şi Ţările Baltice ocupă ultimele poziţii ale acestui clasament. Aceste rezultate se datorează în mare măsură crizei economice din ultimii ani. Astfel, tăierile salariale şi creşterea taxelor şi impozitelor, mult mai vizibile în ţă rile est-europene, au condus la scăderea nivelului de engagement.

 

Rita Veres, lider al Employee Engagement CEE în Aon Hewitt:  

„Dacă încrederea pe care angajaţii o au în companie şi sentimentul lor de mândrie sunt diminuate, acest lucru poate contribui la scăderea nivelului general al implicării profesionale”.

 

Sondajul BES efectuat de Aon România situează ţara noastră pe locul al patrulea în clasamentul general al angajamentului profesional, sub Ungaria, Cehia şi Rusia, dar peste Bulgaria, Turcia şi Slovenia. Dintre companiile mari (peste 1000 de angajaţi) din România, Agricola Internaţional beneficiază de cel mai mare nivel de engagement, în timp ce Dell International conduce în sectorul IT.

Un alt factor important care determină devotamentul angajaţilor pentru firme este vârsta. Este mult mai uşor de crezut că un tânăr nu va ezita să îşi schimbe locul de muncă, poate chiar şi domiciliul, pentru o ofertă de lucru mai bună. Un angajat trecut de 40 de ani însă, gaseşte trecerea de la o companie la alta un proces care ridică mai multe probleme. Astfel, cea mai devotată categorie o reprezintă angajaţii trecuţi de 45 de ani, cu 69 de procente engagement, urmaţi de angajaţii de sub 25 de ani, cu 61%.

La Best Employers Study din Europa Centrală şi de Est au participat România, Bulgaria, Cehia, Ungaria, Ţările Baltice, Polonia, Rusia, Slovacia şi Turcia. Programul îşi propune să vină în ajutorul managerilor care doresc o creştere a nivelului de engagement al angajaţilor şi, implicit, o evoluţie a rezultatelor şi a performanţei companiei.

Silviu Popa, 

Junior Editor

Cuvinte cheie: angajatori, Europa Centrala si de Est, implicare profesionala. engagement, cariera,â,

Despre Silviu Popa

Deși se află la început de cariereă, Silviu Popa confirmă prin analiza pluridisciplinară, spiritul analitic și viziunea clară  exprimată în  cuvinte care exprimă cu acuratețe puncte de vedere inedite.

Comentarii